Plan de mobilitate urbană durabilă în București
Primesc pe mail o invitație de la Marian Ivan, OPTAR și CBB, cei care au organizat cele mai mari marșuri de protest ale bicicliștilor din București, invitație la o discuție legată de Planul de Mobilitate Urbană Durabilă în București. Voi nu știu dacă știți ce e, dar mie nu-mi sună decât a document stufos, făcut de ochii Uniunii Europene, pe bani foarte mulți, dar care nu e luat în considerare la planificarea lucrărilor de infrastructură din capitală. Sincer va zic că m-am dus la întalnire cu oarecare neîncredere, dar deschisă să aflu despre ce e vorba și bucuroasă să-i văd la față pe cei mai aprigi bicicliști pe care îi urmăresc online, aka Ariel, Turific, Mircea (cycling romania), Doru Mitrana (maimultverde) adevărații velo-prieteni, business pe bicicletă și mulți alții.
Proiectul e unul măreț, dragi bicicliste, pentru că nu s-a mai realizat astfel de document până acum. E un ghid de bune practici și măsuri necesare pentru a realiza în București un sistem de transport durabil, prietenos cu mediul, centrat pe oameni, nu pe mașini, conform standardelor UE. Include ORICE tip de mobilitate, adică pietoni, bicicliști, transport public (metrou, tramvai, troleu, autobuze etc), de marfă, autoturisme, poate și automobile electrice, dar și parcări, spații publice pietonale și falicitati pentru persoane cu dizabilități. Adică un grup de experți va analiză toate tipurile de trafic din București, densitatea populației, necesiatile fiecărui grup, cu ce călătorește fiecare, pe ce distanțe, apoi se introduc datele într-un soft deștept și apoi se vor face simulări menite să împace și capra și varza.
În plus, până în iunie vor avea consultări publice, se va strânge feedback de la cetățeni prin intermediul unor întâlniri consultative cu reprezentanți ai grupurilor de interese, asociații, ong-uri sau simpli participanți la trafic, prin chestionare și va fi inițiat un forum pe care oricine poate dezbate temele propuse de experți. Începând cu luna iulie, oamenii se pun pe scris mega-documentul numit Plan de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), moment în care nu se mai primește feedback. Cam din scurt, nu credeți? Ridicăm din sprânceană întrebându-ne logic, cum este posibil o astfel de analiză a tuturor factorilor, congruența tuturor instituțiilor implicate (ratb, metrou, alpab, mediu, administrația străzilor, poliție și câte și mai câte) plus consultări publice, în numai 3-4 luni. Citiți articolul bine documentat al Portocalei Mecanice, să vedeți că termenul recomantad de UE pentru astfel de documente este de 2 ani.
(foto: ELTIS)
Fiind un proiect finanțat de BERD (Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare), termenele sunt foarte fixe și oamenii, prin vocea managerului de proiect Aura Răducu au ca principiu de bază calitatea lucrului bine făcut, adică vor respecta standardele europene și modelele de succes din alte orașe ce au deja acest plan și-l implementează. Vă întrebați probabil, ca și noi, cei de la întâlnirea respectivă, ce se întâmplă cu prea minunatul document la care contribuim cu toții și e în folosul tuturor, evident. Ei bine, el nu reprezintă o constrângere pentru primăria locală să aplice ce scrie acolo, nu vă așteptați ca de la sfârșitul lui 2015, data preconizată pentru finalizarea PMUD, Oprescu sau cine o mai fi la primărie, să înceapă să schimbe fața Bucureștiului după plan. Însă, e foarte posibil ca orice proiect viitor, făcut cu bani europeni, să fie condiționat de respectarea planului.
Nu vreau să mă enervez mai mult și să rămân blocată în acest NU care-mi stă în minte: la noi nu se poate, n-o să meargă, iar bani publici aruncați. Așa că aleg să cred în proiect și să ofer tot feedbackul de care sunt capabilă, pentru că cred în spiritul civic ce a reușit să schimbe foarte multe în România în ultimii ani în zona ecologiei, urbanismului și cel mai de interes pentru noi – a ciclismului urban, prin vocea puternic oponentă a asociației OPTAR și a bicicliștilor ce o susțin.
Vă spun doar că vor urma statusuri pe FB și articole, vă vom cere să completați chestionare, să vă implicați!
Documente utile:
Materialul prezentat în timpul întâlnirii: http://issuu.com/marianivan/docs/planuri_de_mobilitate_urbana_durabi/0
Ghidul de realizare al unui PMUD: http://www.eltis.org/sites/eltis/files/BUMP_Guidelines_RO.pdf
Probikeaddiction articol : http://www.probikeaddiction.ro/index.php/blog/125-ce-este-un-plan-de-mobilitate-urbana-durabila
articol preluat de pe http://blog.skirtbike.ro/
foto coperta Optar.ro