Bucuresti, primul oras din lume iluminat cu petrol (30 aprilie 1857)

Bucuresti, primul oras din lume iluminat cu petrol (30 aprilie 1857) - foto preluat de pe uzpr.ro

foto preluat de pe uzpr.ro
articol de Luminita Ciobanu (preluat de pe jurnalul.ro)

 

Bucuresti, primul oras din lume iluminat cu petrol

La 30 aprilie 1857 s-a introdus in Bucuresti iluminatul public cu lampi cu petrol lampant, capitala Romaniei fiind primul oras din lume luminat astfel.

Bucuresti, primul oras din lume iluminat cu petrol (30 aprilie 1857) - foto preluat de pe jurnalul.ro

Bucuresti, primul oras din lume iluminat cu petrol (30 aprilie 1857) – foto preluat de pe jurnalul.ro

Iluminatul străzilor oraşului de pe Dâmboviţa a fost aproape inexistent până la jumătatea sec. XIX, când, din loc în loc, au început să apară felinarele.

În 1857, Bucureştiul a devenit primul oraş din lume iluminat cu petrol lampant.

Până atunci, bezna de pe străzi era de nepătruns.

Doar razele Lunii, atunci când nu era ascunsă printre nori, erau binevenite să lumineze calea drumeţilor.

În casele oamenilor de rând, lumânarea era nelipsită.

Odăile boierilor înstăriţi, în schimb, erau luminate cât se poate de bine, dar tot lumânările erau de bază.

După lăsarea serii, bucureştenii se adunau pe la casele lor.

Cinau şi, cum nu prea mai aveau ce face după ce întunericul punea stăpânire peste oraş, se duceau la culcare, după cum spune şi vechea zicală, adormeau o dată cu găinile.

Doar boierimea rămânea să petreacă mai târziu. De la porţile celor înstăriţi nu lipseau torţele aprinse.

O imagine a acelor timpuri este redată de colonelul Dimitrie Papazoglu în “Istoria Fondărei Oraşului Bucureşti”: “Iluminatul Capitalei se făcea cu lumânări de seu în felinare, iar boierii cei mari umblau noaptea cu masalaua (torţa), compusă din zdrenţe muiate în păcură şi puse în grătare de fier, purtate în spinare de ţigani masalagii, robii lor, şi aceasta din cauza stradelor cele podite cu bârne”.

În 1852, farmacistul galiţian Lukasiewitz a realizat, în laboratorul său, petrolul lampant.

Ideea îi aparţinuse farmacistului Adolf Steege, iar concesiunea i-a fost atribuită lui Teodor M. Mehedinţeanu.

În 1857 s-a deschis prima rafinărie industrială, la Râfov, lângă Ploieşti, iar petrolul românesc a devenit, astfel, primul combustibil intrat în circuitul comercial.

În timp, uliţele au început să fie supravegheate de paznici care vegheau la răspântiile unde nu se aflau felinare.

Cât despre lampagii, bieţii lampagii, aici începe povestea lor.

Bucuresti, primul oras din lume iluminat cu petrol (30 aprilie 1857) - foto preluat de pe calatorim.ro

Bucuresti, primul oras din lume iluminat cu petrol (30 aprilie 1857) – foto preluat de pe calatorim.ro

Îşi petreceau zilele cocoţaţi pe stâlpi.

Asta era datoria lor.

Să meargă ziua, cu scara, din stâlp în stâlp, la fiecare felinar, să-i şteargă geamurile cu o cârpă.

Abureau şi curăţau lămpile, potriveau fitilul cu foarfeca.

Seara, porneau din lampă-n lampă să le aprindă.

Unele nu ardeau din cauza gazului, altele, în grabă, erau uitate neaprinse.

Ce mai păţeau bieţii lampagii când soseau în inspecţie însărcinaţii Poliţiei?!

Dar treaba lor nu se încheia aici.

Mai dădeau o tură să stingă lămplile după ce trecea inspecţia…

Şi, tot aşa, zi de zi, iluminatul uliţelor se făcea cu găzoaiele, bătrânele lămpi cu fitil şi rezervor cu petrol.

Până în noiembrie 1871 când, pe străzile centrale, au fost instalate felinare cu gaz aerian.

În acelaşi an, s-a deschis Uzina de Gaz Filaret.

Aspectul Bucureştilor pe timp de noapte a fost unul mai puţin “atractiv”.

Modalitatea de a lumina drumul călătorilor era diferită.

Cei care locuiau în buricul târgului aveau alt noroc.

Ceilalţi…

Ajungeau acasă cum puteau, mai pe orbecăite, mai pe lumină, după cum le era calea.

Astfel, în 1871, în Bucureşti erau 785 de felinare cu lămpi de petrol lampant.

În 1901, Bucureştii aveau 3.060 de felinare cu petrol, 990 – cu ulei mineral, 4.000 – cu gaz aerian, iar 200 erau lămpi cu arc voltaic (becuri electrice).

cititi mai mult pe: jurnalul.ro