Secretul financiar pentru care Victor Ponta avea nevoie de un „pact pentru drumuri”: Preţul fabulos pe care îl vom plăti cu toţii pentru autostrada Comarnic-Braşov

coloana-iarna1

Loredana VOICULESCU – gandul.info

Statul român ar urma să plătească concesionarului autostrăzii Comarnic-Braşov suma de 325,2 de milioane de euro anual, potrivit unor date făcute publice miercuri de CNADNR. Astfel, reiese că, în cei 26 de ani de concesiune, am urma să plătim în total 8,45 miliarde de euro pentru autostrada spre munte şi pentru speranţa că vom scăpa de cozile interminabile la fiecare plecare sau întoarcere din concediu pe Valea Prahovei.
CNADNR şi Ministerul Transporturilor au publicat miercuri date despre proiectul de concesiune Comarnic-Braşov (53 de kilometri), după ce premierul Victor Ponta a solicitat marţi, în conferinţa de presă susţinută în comun cu ministrul Ioan Rus la Ministerul Transporturilor, ca CNADNR „să pună pe site ce e cu Comarnic-Braşov”.

În document, se precizează că valoarea totală netă actualizată a plăţii de disponibilitate este de 2,73 miliarde de euro, aceasta fiind suma pe care statul român ar plăti-o pentru construcţia pe o perioadă de patru ani şi pentru operarea şi întreţinerea autostrăzii Comarnic-Braşov pe o perioadă de 26 de ani „sub condiţia ca această sumă să fie disponibilă azi”.

disponibilitate

Ca urmare, în cei 26 de ani statul român ar plăti pentru concesionar o sumă de 8,45 de miliarde de euro pentru operarea şi întreţinerea autostrăzii, cu 6 miliarde de euro mai mult decât dacă statul ar dispune azi de toţi cei 2,73 miliarde de euro.

Din plăţile de disponibilitate achitate de stat, se vor scădea încasările pe care concesionarul le va obţine din taxa de concesiune, se arată în documentul făcut public de CNADNR.

În condiţiile în care autostrada va avea o lungime 53 de kilometri, costul total pentru construcţie, operare şi întreţinere pe perioada concesiunii este cuprins între 51,5 milioane euro pe kilometru, în varianta fără credite, şi 159,5 milioane euro pe kilometru.

Costul total de construcţie al autostrăzii, în baza ofertei câştigătoare a asocierii Vinci – Strabag – Aktor, este de 1,82 miliarde euro fără TVA. Construcţia propriu-zisă este estimată la 1,66 miliarde euro, la care se adaugă cheltuieli pentru servicii de inginerie şi proiectare de 109,7 milioane euro şi alte costuri (asigurări, inginer independent) evaluate la 54,8 milioane euro.

Nazare: Comarnic-Braşov poate fi finanţată cu fonduri europene

Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor, a declarat pentru gândul că autostrada Comarnic-Braşov ar putea fi construită cu fonduri europene, pentru că ruta se află pe reţeaua TEN-T globală (comprehensive), adică de importanţă secundară. “De ce să dăm 350 de milioane de euro anual pe Comarnic-Braşov când această autostradă se poate finanţa din fonduri europene, pentru că se află pe reţeaua TEN-T globală. Nu înţeleg ce explicaţie au putut găsi. Eu spun încă din toamna anului 2012 că pentru această autostradă sunt disponibili bani europeni”, a declarat pentru gândul Alexandru Nazare.

Boagiu: “Aici trebuie să vină imediat DNA-ul”

Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, a criticat preţul contractului de concesiune.

“M-am uitat pe date (publicate de CNADNR n.r.). Este cea mai mare mizerie pe care am văzut-o. Acum înţeleg de ce Ponta bate din picior că vrea acord politic pe Master Planul de Transport. Este mai scump decât Bechtel. Aici trebuie să vină imediat DNA-ul”, a declarat pentru gândul fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu.

Boagiu spune că autorităţile au trimis proiectul de concesiune pentru Comarnic-Braşov la Comisia Europeană. “Reprezentanţii CE au răspuns că nu sunt de acord, pentru că autorităţile vor depăşi astfel ţinta de deficit bugetar”, a arătat Boagiu.

Beneficiile autostrăzii: Salvarea a 10 vieţi omeneşti în fiecare an şi economisirea de 100 de minute per vehicul

Pe de altă parte, documentul explică avantajele autostrăzii spre munte. Salvarea a 10 vieţi omeneşti în fiecare an, economisirea de 100 de minute per vehicul, îmbunătăţirea calităţii aerului şi crearea de noi locuri de muncă sunt avantajele sociale ale construcţiei autostrăzii Comarnic-Braşov (53 kilometri).

Tot în document este inclus şi un tabel cu autostrăzile în concesiune din câteva ţări. Autostrada Comarnic-Braşov figurează a doua cea mai ieftină autostradă ce ar urma să fie construită în concesiune într-un clasament cu 10 autostrăzi din state precum Slovacia, Marea Britanie, Franţa, Spania şi Australia.

Costul autostrăzii Comarnic-Braşov este estimat în acest tabel la 34,5 milioane de euro per kilometru, mai mare decât în Marea Britanie – cu 32,4 milioane de euro per kilometru, dar mai mic decât în Slovacia, unde costul per kilometru ajunge la 73,17 milioane de euro, sau în Franţa – de 46,3 milioane de euro per kilometru.

Cea mai scumpă autostradă ce este construită în concesiune, potrivit exemplelor furnizate de CNADNR, este în Australia, unde o bucată de 10 kilometri din M5 East Motorway, contractată în 2001, cu un tunel de 3,8 kilometri, are un cost de 79,5 milioane de euro.

“Date fiind principalele particularităţi ale proiectului privind autostrada Comarnic – Brasov – proiect pe baza unui parteneriat public-privat, construcţie pe teren muntos şi proporţie ridicată a secţiunilor de autostradă executate în tuneluri sau pe poduri şi viaducte, s-a efectuat o analiză a costurilor altor proiecte de autostradă realizate în condiţii similare în Europa, pe baza informaţiilor disponibile public, pentru a determina comparabilitatea acestora”, se arată în datele puse la dispoziţie de CNADNR.

Cele mai recente proiecte demarate în regim PPP/concesiune de alte ţări din Sud-Estul Europei, în sectorul infrastructurii rutiere, sunt:

- Albania: autostrada Milot-Morine (licitaţia pentru selectarea concesionarului este în derulare)

- Bosnia & Hertegovina: autostrada Doboj-Vukosavlje (licitaţia pentru selectarea concesionarului este în derulare)

- Bulgaria: autostrada Trakia

- Croaţia: autostrada Istrian Y, Autostrada Zagreb-Macelj, Autostrada Zagreb-Gorican

- Macedonia: autostrada Corridor 8

- Montenegro: autostrada Bar-Boljare

- România: autostrada de Centura Sud a Municipiului Bucureşti (licitaţia pentru selectarea concesionarului este în derulare), autostrada Comarnic-Brasov.

- Serbia: autostrada Belgrade-Novi Sad, autostrada Horgos-Pozega.

Până în prezent, numai două proiecte de acest gen au fost construite şi se află în prezent în operare. Acest lucru este cauzat în principal de infrastructura rutieră învechită şi degradată, gradul relativ scăzut de proprietate asupra vehiculelor, volume scazute de trafic şi disponibilitate redusă de plată a taxelor de utilizare a drumurilor, precum şi economii naţionale de mică anvergură şi rating de ţară scăzut.

Tariful de concesiune care va fi plătit de un autoturism pentru întreaga autostradă este estimat că va fi de 7 lei cu TVA inclus şi va fi supus indexării.

Construcţia autostrăzii este estimată să dureze 36 de luni, iar perioada de operare este de 26 de ani de la data finalizării.

articol preluat de pe http://m.gandul.info/