(Marius Vintila) “Carnea e crimă”

Concert Morrissey la Bucuresti - foto: facebook.com

Concert Morrissey la Bucuresti
foto: facebook.com

Update la “Carnea e crimă”

articol: Marius Vintila – mrvintila.wordpress.com

Marius Vintila - foto - facebook.com

Marius Vintila – foto – facebook.com

18 octombrie 2015

Sa ne amintim inceputul discutiei: eu am transmis celor care ma urmaresc pe Facebook ca sunt de acord cu un punct de vedere exprimat de Morrissey la concertul de miercuri, anume acela ca mancatul carnii e (in ziua de azi) participare la o crima. Am adus diverse argumente, care nu sunt scoase din burta, ci sunt rezultate recunoscute ale unor studii de specialitate. Nu am acuzat pe nimeni de consum de carne din culpa sau cu premeditare, nu m-am declarat superior persoanelor care mananca carne si nu am spus nimic care sa duca la aceasta idee. Dar diverse persoane care nu sunt de acord cu punctul meu de vedere au intervenit pe un ton defensiv, sarcastic sau glumet, ma rog … De aceea mi-a devenit clar ca acestor persoane nu le e indiferent subiectul si ca s-au simtit aratate cu degetul. Nu a fost cazul, dar banuiesc ca stiu ca ele stiu ca fac ceva gresit, dar le este greu sa recunoasca. Pe deasupra trebuie sa isi dovedeasca lor inselor ca au dreptate, ca sa impace cumva fapta cu gandul. Argumentele lor au fost aceleasi: de la ideea ca organismul omului modern are nevoie de carne ca sa duca un trai sanatos (e drept, unii medici sunt de aceasta parere) pana la eternul (fals) argument ca “daca de 2 milioane de ani omul haleste carne, nu e cazul sa schimbam asta tocmai acum”. (Ceea ce e corect. Functioneaza in multe situatii, de exemplu: daca femeile nu au votat niciodata pana acum 100 de ani, de ce sa voteze tocmai acum sau daca au existat sclavi pana acum 150 de ani cine l-a chemat pe Lincoln sa desfiinteze sclavia tocmai cand lucrurile mergeau mai bine …?) Insa punctul comun de atractie al tuturor argumentatiilor pro-carne a fost faptul ca vegetarienii se poarta ca adeptii fanatici ai unei religii care ii acuza pe ei si care incearca sa ii convinga sa treaca la vegetarianism. (Prefer termenul “vegetarian” fiindca in cazul asta limba romana are terminologia corecta, cu prefixele “lacto” sau “lacto-ovo”, cuvantul “vegan” insemnand in engleza acelasi lucru si neexistand oficial in romana.)

Dar, reluand, dragi carnivori, in primul rand nimeni nu v-a invitat sa participati la aceasta discutie ci ati intrat in dezbatere de buna voie, ceea ce indica clar ca subiectul va preocupa. In al doilea rand o religie presupune credinta in ceva ce nu se reveleaza oricarui adept, ori noi astia de nu mancam carne moarta credem in asta doar in urma constatarii – si dovedirii – unor stari de fapt. In al treilea rand chiar de ar fi vegetarianismul o religie, am vorbi despre un instrument neutru, care este bun sau rau numai fiindca adeptii ei fac din el ceva bun sau rau. Exista popi buni si exista Danieli si Tomitani. Religiile in sine sunt instrumente neutre, ca si internetul, spre exemplu. In al patrulea rand, recitind toate commenturile am constatat ca vegetarienii, spre deosebire de voi, au un discurs echilibrat si bazat in general pe fapte, mai putin pe impresii, si deloc pe mistouri, ceea ce ne indeparteaza si mai mult de ideea de prozelitism sau tratament superior din partea noastra. Si, in fine, in al cincilea rand, aproape toti pareti de acord sa existe vegetarieni in lume, dar sa nu incerce sa conteste industria si consumul de carne, sa isi vada de alegerea lor si in general sa nu ii vedeti pe strada. Eventual sa aiba cluburile lor sub pamant, sa nu manance snitele de soia in vazul lumii si sa nu afiseze steaguri cu PETA, cu Morrissey sau cu McCartney. Daca inca nu va suna cunoscut, continuam: sa nu se sarute pe strada, sa nu aiba dreptul sa se casatoreasca si sa nu afiseze curcubeul. In rest, vegetarienii sunt cool. Ei bine, dragi carnivori, asta nu se poate.Traim intr-o era cu 7 miliarde de oameni si 70 de miliarde de animale de sacrificiu pe planeta si chiar daca negam ca cresterea atator animale si macelarirea zilnica a multora reprezinta suferinta, si in numele Sfintei Fripturi nu vom renunta la ea, tot nu mai e loc unde sa cultivam atatea plante cate halesc animalele alea. Nici apa pentru atatea plante si nici rauri in care sa deversam rahatul viitoarelor chiftele. Stiu ca e greu sa recunoastem ca suntem co-partasi la o crima impotriva vietii insesi, dar finalmente va trebui sa o facem, fiindca alta solutie nu exista. Si daca vegetarianismul e deocamdata o problema de “optiune”, in cateva zeci de ani nu va mai fi. Pofta buna la masa !

foto: mrvintila.wordpress.com

foto: mrvintila.wordpress.com

articol preluat de pe: https://mrvintila.wordpress.com

 

Încă un update la “Carnea e crimă”. De data asta, pe înțelesul tuturor!

articol: Marius Vintila – mrvintila.wordpress.com

19 octombrie 2015

Sa mananci carne constitutie cel putin participare la crima fiindca:

- De vreo 60-70 de ani animalele sunt crescute in ferme ale groazei unde traiesc chinuit si sunt ucise in abatoare ale groazei unde mor chinuit.

- Pentru a produce carne (mai ales de vita) este necesar un consum energetic si de apa urias, carnea fiind proteina produsa cu cele mai mari costuri. Ea este atat de ieftina in zilele noastre fiindca pe de o parte, cantitatea produsa e uriasa iar costurile reduse la minimum ceea ce duce la viata aia chinuita din ferme, si pe de alta parte, “externalizarea costurilor” care e posibila din cauza globalizarii industriei alimentare. (exemplu: in Brazilia se taie padurea amazoniana, in locul ei se cultiva soia cu care se hraneste vaca din State care aterizeaza in farfuria chinezului). Pe vremuri costul carnii era mult mai mare de aceea foarte putina lume si-o permitea, de foarte putine ori pe luna, inclusiv in tarile europene bogate.

- Gazele emise de industria zootehnica sunt unica cea mai mare sursa de gaze de sera – 18 % – contribuind deci cel mai mult la incalzirea globala, in conditiile in care omul poate sa traiasca foarte bine (chiar mai sanatos) si fara carne.

Nu sunt argumente in favoarea consumului de carne urmatoarele afirmatii:

- Si plantele sufera cand le tai. Daca poti compara o oaie cu un mar atunci poate …

- Si plantele contin chimicale. Desi ele contin chimicale, asta nu are nici o legatura cu consumul de carne, la care daca renunti elimini o sursa mult mai serioasa de boala.

- Oricum consumul de carne e cea mai mica problema cand pe planeta sunt atatea razboaie. Daca pot sa scap niste fiinte de suferinta o fac fiindca imi sta in puteri, nu omor si eu fiindca oricum mor alte fiinte pe care nu imi sta in puteri sa le scap.

- Omul a mancat dintotdeauna carne. Faptul ca ai mostenit o stare de fapt nu inseamna ca nu vei voi sa o schimbi daca ea se dovedeste daunatoare in orice fel. Ce idee, becul electric, cand mii de ani ne-am descurcat perfect cu opaitul…

- Ma deranjeaza atitudinea vegetarienilor, care se cred superiori. Chiar daca asta ar fi un fenomen, in ce fel te poate face sa continui sa mananci carne daca stii ca e rau ? Doar ca sa le faci in ciuda vegetarienilor ?

In fine, nu sunt valabile cele doua intrebari eterne care urmaresc sa devieze discutiile despre consumul de carne:

- Ia spune – de cand esti tu vegetarian ? De parca cineva ar avea nevoie de o experienta de cel putin trei-patru ani, sau stiu eu, zece, ca sa aiba o parere argumentata sau corecta despre a fi vegetarian. Sa fim seriosi, nu e o stiinta. E o experienta accesibila oricui.

- De ce nu iti pastrezi tu optiunea pentru tine ? Fiindca sunt o persoana responsabila fata de niste biete animale, fata de colegii mei oamenii si stiu ca am argumentele care imi sustin optiunea. In plus, de cele mai multe ori cand ies cu prieteni sau cunoscuti la masa sunt obligat sa spun ca sunt vegetarian inca de cand dau chelnerului comanda. Apoi ei incep cu intrebarile si cu argumentele, care de multe ori seamana cu ce e mai sus.

In fine, cred ca momentul pentru a mai pune problema “moderatiei” in abordarea acestui subiect a trecut, in masura in care “carnivorii” considera “extremista” eliminarea produselor de origine animala din alimentatie. Iar asta fiindca situatia din industria zootehnica este ea insasi cu adevarat extrema. Daca nu credeti cautati pe net niste montaje cu imagini din ferme sau abatoare.Pe de alta parte, puneti-va problema cum pot sute de milioane de oameni din India, de exemplu, sa traiasca toata viata in acest “extremism” vegetal, din motive ce tin de religie sau din motive strict economice.

Si ultima chestie: e de rahat sa judeci un om dupa dieta si sa tragi concluzia ca daca e carnivor e automat o persoana nasoala. (Sau invers, daca e vegetarian e un om fain. Hitler era vegetarian si isi iubea cainele, Vadim iubea animalele etc …) Dar nici sa nu va asteptati, dragi carnivori, sa va protejam si sa nu ne mai comunicam ideile doar fiindca ati putea voi sa va simtiti trasi la raspundere sau aratati cu degetul. Ati ales carnea, traiti-va optiunea cu bune si rele. Asa cum si noi mergem la (cele mai multe) restaurante romanesti si gasim in meniu carnati si gratare in proportie de 95 la suta si suntem nevoiti sa comandam garnituri.

articol preluat de pe: https://mrvintila.wordpress.com

sursa: https://www.youtube.com