(Marius Vintila) Ce a facut miorita cand a lovit-o (un) volkswagen

Volkswagen - foto: theguardian.com

foto: theguardian.com
articol: Marius Vintila – mrvintila.wordpress.com

24 octombrie 2015

Acum vreo trei saptamani, la Europa FM, o emisiune in care se dezbatea cazul Volkswagen. Cristian Tudor Popescu acuza si Vlad Petreanu apara (asta e conventia emisiunii) mizeria de acum cunoscuta si mult discutata in ultima vreme (prea putin totusi, dupa parerea mea).

Coincidenta sau mai degraba nu, acea emisiunea a fost prima in care am auzit in media oficiala, la un post de radio important, ca se vorbea deschis despre corporatie ca despre o institutie cu potential distructiv pentru societate (chestiune concretizata deja in prea multe cazuri), in opozitie cu imaginea care ne e vanduta de 25 de ani, conform careia investitorii sunt viata tarii si trebuie tratati ca atare.

“Noi traim acum iesirea din iluzie” a spus CTP – evident, din iluzia ca institutiile occidentale, de stat sau private, sunt mai morale decat ale noastre in raport cu societatea. Am retinut si o citare – semnificativa – a unui disident est-german, care spunea ca dupa 1990 a constatat cu amaraciune ca in vreme ce comunistii minteau gros in legatura cu societatea socialista, in legatura cu cea capitalista ei spuneau adevarul.

Pana aici, totul a fost minunat la emisiune, chiar peste asteptari. Problema a inceput cand ascultatorii au prins a intra pe rand in direct spre a-si expune, neingradit, parerea in legatura cu subiectul. Timp de o ora, pe diverse tonuri, invocand diverse scuze, de la faptul ca romanii ar fi niste cumparatori inconstienti, care oricum nu tin seama la achizitie de noxele masinii, pana la abordarea de tip fatalist “si ce sa facem acum, ca doar Volkswagen da de lucru la milioane de oameni”, ascultatorii care au intrat in direct au luat apararea (!) fabricantului de masini, ajungand la concluzia ca merge si asa … si ca minciuna volkswagen nu e chiar asa grava. Nu au spus ca lucrurile se vor rezolva de la sine sau cu ajutorul neprecupetit al sfintei Parascheva, dar asta era atmosfera generala.

Interesant, deschizand subiectul mai tarziu in aceeasi zi cu diversi cunoscuti, am constatat ca pozitia lor era aceeasi cu a ascultatorilor. Nici macar unul nu a spus ca ceea ce a facut Volkswagen este o monstruozitate, o crima – ceea ce fara indoiala, este – lasand la o parte ca a incalcat, mintind, legile unei tari in care este musafir, si ca merita pedepse teribile sub forma unor amenzi uriase sau chiar o interdictie temporara pe piata. Nu am auzit nici un posesor de volkswagen din lotul ucigas care sa spuna ca va da compania in judecata. Nemaivorbind de faptul ca stapanii acelor masini au platit o taxa de mediu la o anumita valoare, ea urmand sa creasca acum semnificativ, odata cu nivelul real al noxelor. Cineva va trebui sa plateasca diferenta. Nu cumva ar fi corect ca fabricantul sa plateasca aceasta diferenta in numele tuturor clientilor sai ? E de urmarit ce se va intampla.

Deci – traim noi oare cu adevarat, cum spunea CTP, iesirea din iluzie ? Sau ne lasam in continuare leganati de visele frumoase in care corporatia exista exclusiv ca sa impartaseasca bunastare (cu lingurita, desigur, si doar atat cat face profit maxim) milioanelor de amarati dintr-o tara sau alta ? Fiindca mie, raspunsurile ascultatorilor acelora, dar si cele ale cunoscutilor mei, mi-au dat sentimentul ca in plan civic suntem inca la stadiul de amoeba. Ne purtam ca un individ care ar baga de seama ca i se pune sistematic arsenic in ciorba, dar nu ar face nimic sa opreasca otravirea fiindca descopera ca otravitorul ii este angajator. Deci daca il dovedeste, e foarte nasol ! Isi pierde jobul. Si vorba aia, mai bine mort decat sa plece dintr-o slujba sigura, la corporatie…

Update

In atentia iubitorilor de Volkswagen, de masini in general si a tuturor cetatenilor dispusi sa treaca cu vederea minciunile cu consecinte letale ale corporatiilor: Volkswagen a recunoscut acum o saptamana ca a “tunat” si primul lot Euro 6 in stilul “model la test – ucigas pe drum”. Pe cand aceeasi pacaleala la testul de impact frontal 45%?

articol preluat de pe: https://mrvintila.wordpress.com