(Matei Alexandru) Transalpina: Cum a fost spoliat statul român de 300 de milioane de euro

foto - presalibera.net

foto – presalibera.net
articol – Alexandru Matei – presalibera.net

Matei Alexandru - facebook.com/matei.alexandru.330

Matei Alexandru – facebook.com/matei.alexandru.330

9 June 2015

Unul din cele mai frumoase drumuri din România cu o istorie de peste 2000 de ani a devenit subiectul procurorilor anticorupție în urma lucrărilor de modernizare realizate de firma Romstrade deținută de afaceristul Nelu Iordache, au relatat jurnaliștii de investigație de la „România, te iubesc!”.

Principalele personaje implicate în realizarea acestui proiect nefolositor și încă neterminat sunt fostul ministru al Transporturilor Ludovic Orban(PNL), fostu director general adjunct al CNADNR, actualmente primar la Roșiorii de Vede Cristian Duică(PSD), afaceristul Nelu Iordache și Alin Goga fost director al departamentului juridic din compania de drumuri.

Proiectul a pornit dintr-o mică înțelegere între oficialii locali și Alin Goga, apoi afacerea a fost speculată de mai mulți oficiali de la CNADNR și afaceristul Nelu Iordache care a dus la un prejudiciu de peste 300 de milioane de euro pentru statul român.

Transalpina s-a construit în sistem credit furnizor. Adică, Romstrade a construit cu bani de la bancă pe care mai târziu compania de drumuri i-a achitat. În dosarul corpului de control se arată că Romstrade, firma afaceristului Nelu Iordache, a depus mai multe documente în fals pentru a câştigă contractul. În primul rând, s-a depus o dovadă că Romstrade poate lua de la banca 390 de milioane de euro. Documentele depuse nu erau însă reale. Lucrările s-au plătit în lei dar înţelegerea a fost că CNADNR să plătească datoria în euro. Din cauza cursului valutar, compania a plătit în plus 35 de milioane de lei. Pentru bunul mers al lucrărilor în 2008 s-a hotărât că direcţia de Drumuri şi Poduri Craiova să preia frâiele acestei afaceri. „N-o urmarea nimeni. Era la o regională… puteau să o gestioneze palmat”, spune Alin Goga.

În raportul corpului de control al Guvernului, încă de pe primul rând apare numele celui care ar trebui să răspundă pentru lucrarea de aici, directorul general adjunct al CNADNR, Duică Cristian, în prezent primar la Roşiori de Vede

În documentul anchetatorilor se arată că în ianuarie 2008, directorul general adjunct Duică Cristian a înregistrat o cerere pentru modernizarea drumului 67 C – Transalpina. Acum, spune că justificarea cererii a fost „dispoziţia pe care am primit-o de la directorul general”.

foto - presalibera.net

foto – presalibera.net

Anchetatorii susţin că începuturile acestui drum au pornit de la falsuri grosolane. Investiţia de pe Transalpina nu figura în priorităţile anului 2008 iar statisticile arătau că traficul era redus. Dar în solicitarea lui Duică se precizează că e nevoie de urgenţă de acest drum pentru că traficul e intens. În plus, cu toate că drumul şerpuieşte prin vârful muntelui, contrucţia s-a făcut fără aprobări de la mediu.

În 2010, Alin Goga fost director al departamentului juridic din compania de drumuri, vorbea despre neregulile şi hoţiile din sistem. “Eu îţi spun sincer, dacă lumea ar şti în România cum se cheltuiesc banii publici şi cât de prost sunt administraţi, ne-ar împuşcă la gard.” În dosarul anchetatorilor apare şi numele lui Goga, care este acum director de investitiţii la Drumuri şi Poduri Craiova.

Cristian Duică primar Roșiorii de Vede - foto - presalibera.net

Cristian Duică primar Roșiorii de Vede – foto – presalibera.net

A venit la mine Mihai Popescu, era consilierul lui Ludovic Orban. Şi îmi zice: mă frate, am şi eu primar, e prietenul cu prietenul ăsta al meu şi a zis că ne dă câte 5 mii de metri pătraţi la Rânca, asta mi-e sfânta mea cruce, îi faci şi lui o hârtie cum să îşi reabiliteze drumul? Şi am zis: bine, mă. Hai că îţi fac o hârtie. Am făcut o hârtie din aia pompoasă, stimate domnule ministru, dumneavoastră care sunteţi mare susţinător al drumurilor turistice. Nu m-am gândit că se întâmplă ceva. Am pus să semneze primarul, prefectul, preşedintele consiliului judeţean şi i-a venit lui Ludovic Orban.”

Goga: „Duică e un mincinos și un infractor ordinar!

Ministrul l-ar fi chemat apoi pe Duică şi i-ar fi dat dispoziţie. „Venea supărat pe hol. Şi întâmplător mă întâlnesc cu el. Şi zic: ce ai mă Cristi, de ce eşti supărat? Zice, uite mă, m-a chemat ministrul şi zise să fac drumul ăsta şi eu nu am niciun ban. Cum să fac 140 de km? Şi m-am dus cu el discutând, că era hârtia pe care o făcusem eu cu 2-3 săptămâni înainte. Când să întru la el în birou, îl aştepta Nelu Iordache, pe alte treburi. Şi când a văzut, a zis: vrea ministrul să o facem? Hai să o facem. Ăla fiind deştept, a zis am eu soluţia. O facem pe credit furnizor. Şi aşa a început şi s-a construit Transalpina.”

În dosarul anchetatorilor se arată că directorul Florin Dascălu s-a ocupat de realizarea unui material care să justifice trecerea lucrărilor la direcţia din Craiova. Directorul Dascălu nu îşi recunoaşte implicarea şi da vină pe Cristian Duică, şeful sau. Fostul director adjunct spune însă că nu el stabilea strategia. A tot căutat într-un dosar decizia prin care a fost însărcinat să se ocupe de lucrare. N-a găsit-o şi a rămas că ne-o transmite prin email. N-a făcut-o, notează jurnaliștii de investigație de la ‘România te iubesc’.

Nelu Iordache – Romstrade - foto - presalibera.net

Nelu Iordache – Romstrade – foto – presalibera.net

Un alt nume care apare în dosarul anchetatorilor este cel al lui Lumezeanu Adrian, director Direcţia Regională Drumuri şi Poduri. A fost în funcţie în 2008 şi este şi acum. În dosar se arată că subalternii lui Lumezeanu au decontat multe lucrări nerealizate.

Liviu Costache a condus compania de drumuri în 2010-2011. „Eu nu zic că drumul ăla nu trebuia făcut. Dar nu acum. Fiindcă cu aia 400 de milioane puteam reabilita întreagă reţea de drumuri a României.”

În 2012, CNADNR a hotărât să suspende lucrările pe Transalpina iar Romstrade a intră în insolvenţă după ce omul de afaceri Nelu Iordache a fost arestat pentru spălare de bani şi delapidare. Reprezentanţii firmei nu au vrut să comenteze acum situaţia. Deocamdată drumul rămâne închis, spre nemulţumirea celor care şi-au ridicat vile la Rânca. Pentru a termina lucrările mai sunt necesare peste o sută de milioane de euro. Acum, compania se lupta în instanţă pentru preluarea drumului de la Romstrade; deocamdată o ordonanţă prezidențială a hotărât că drumul să fie preluat doar pentru conservare.

articol preluat de pe http://www.presalibera.net/